SIGA - Reisverslag uit Futaleufú, Chili van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu SIGA - Reisverslag uit Futaleufú, Chili van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu

SIGA

Door: dick-froukje

Blijf op de hoogte en volg dick&froukje

20 Januari 2009 | Chili, Futaleufú

Gelezen in de NRC voordat we weggingen:Mannen worden dikker door polygamie. Geen wonder dat al die vermageringskuren niet hielpen, dat gaat van nu af aan veranderen: strikt monogaam en ondanks de wanstaltige bergen pasta, parmasan, ijs, taart, chocolade kom ik als een slanke weer terug.
Gelezen onderweg op een bergwand: Israelites criminals en jodenster=hakenkruis.De Israelieten maken zich door hun gedrag op reis: niet betalen, vernielen,smerig achterlaten, luidruchtig en a-sociaal totaal onmogelijk.
In veel pensions worden ze geweerd en nu helpt het gedrag van hun regering ook al niet mee om vrienden te maken, maar we dwalen af.
Het noordelijk deel van de Carretera met hevige regenbuien bleek moeilijker dan voorzien. Overal wordt aan de weg gewerkt en zorgen bouwputten en zware machines ervoor dat de 4x4 eindelijk van pas kwam.Het eerste stuk asfalt, dus daar treedt het Vooralpeneffect op: O eitje. Pats, Bam, ripio, zoals de ribbels hier heten. Gas terug anders we dansen en komen we tandenloos aan in Pt. Cisnes, een fjorenplaatsje met houten huizen. De volgende stukken Carretera zijn gesloten van 10.00 tot 14.00uur.Dejongens hangen in oranje pakken in de constante regen tegen de bergwanden om gaten te boren voor dynamietstaven.Ze laten de wanden ontploffen,opdat ze over 2 jaar de wielen over het asfalt kunnen laten zingen.Schuchtere, verlegen meisjes
in Kon. Wilhelminauitrusting staan urenlang in de regen met bordjes PARE(sic!) en SIGA.Het regenwoud is hier wel erg imposant, enorme arrayanes van zo´n 35m. hoog en een volkomen ondoordringbare ondergroei. Op sommige plekken worden we omringd door mistige bergen met gletchers, waar aan alle kanten watervallen vanaf donderen. We maken korte wandeltochten van zo´n 3 a 5 uur naar de voet van deze ijsmassa´s.Voor fietsers moet dit stuk een hel zijn:modder, keien, veel op en af, weinig kampeermogelijkheid. De armzalige dorpjes liggen op behoorlijke afstanden.We verblijven in Alto Palena een paar dagen in een luxe hut, een soort thuishuis en lopen van de toekomstige Sendero de Chile dat van N. naar Z.zo´n 4000km wandelen wordt. Eigenaar Pabloop de vraag waarom hij hier kan wonen: het zijn niet de mensen of het klimaat, het is de volledige isolatie van de buitenwereld. 1x per jaar naar Puerto Montt is een groot feest. Palena naar Futaleufu. Hiet zit alles nog 20cm onder de witte as van de Chaiten,uitgebarsten in mei. Wat een ravage heeft zo´n klein vulkaantje aangericht!¨t Is te hopen dat de grotere zich rustig houden.De meeste mensen komen hier om te raften,maar wij ruften.Het is zo´nzomerocd, waarop alles geurt. Langzaam schuift een stralendblauwe lucht onze kant op.
We gaan wassen!
De zwoelenacht brengt waarschijnlijk weer veel gerommelstommel en vunsgekluns. Ciao amigo´s, we gaan PARE.

Oh cama hotel Oh dulce cama
Sàbana de blancuras y rociò
Oh rumor de tu cuerpo con el mio
Oh gruta de algodòn,penumbra y llama

Lorca

• 20 Januari 2009 - 20:03

René&Mat:

Wat een reis, wat een mensen, wat een lekker eten!!! Wat zullen jullie genieten!!! Het is een waar paradijs voor ons om dit zo mee te kunnen maken, op afstand!
    Wij hebben hier vanavond om 18.00 u de inauguratie van Obama meegemaakt, 'indrukwekkend', 'kippenvel'!!! Liefs,

• 23 Januari 2009 - 15:30

Paul En Lidy:

Hoi luitjes...mooie verhalen om jaloers op te worden. Wij vanochtend geland in ons koude en vooral natte kikkerlandje. Via S.A, Namibia, KL, Cambodia nog ff in Thailand geweest. Jongens...wat zoeken jullie toch in dat natte gedoe. Toch geen enkele Black Pepper or Chili Crab te vinden daar? Morgen door naar Dubai. De vis houden we in de koelkast voor jullie!!! Geniet en doe voorzichtig met al die Lama's daar.

• 23 Januari 2009 - 15:52

Lidy:

ai.ai.ai...
    even klagen hoor........
    Heb ik 8 weken met m'n maatje opgetrokken,; morgen ben ik weer even een onbestorven weduwe. Ja, Paul moet reizen~~
    en tja maandag moet ik weer back to work.! Maar... over 3 weken ga ik 5 dagen met Marieke naar Lissabon in de krokusvakantie. We genieten van jullie berichten!!!eh jullie willen dus slank worden/blijven??? Door monogaam gedrag??? Succes....:-) (wij liggen in een deuk)!!!

• 26 Januari 2009 - 10:06

Henk&Jose:

Heel anders dan Zeeland als ik dat zo lees.Het ijs is hier verdwenen en de regen is weer terug. De dagtemp rond 6c dat is normaal. Mijn lies
    breuk is verholpen,mag weer alles eten.Obama is de messias hoopt men de jews zullen het niet ge-
    loven.Goede reis&geluk.

• 28 Januari 2009 - 19:24

Krullenbol:

Zelfs die ene vent heb ik niet tot mn beschikking en toch zie ik de restaurantrol groeien! Ondertussen zou ik de verleden tijd van het Spaans ook onder de knie moeten hebben. Heb weer een bericht geschreven op mn site en jullie hotmailadres toegevoegd aan mn verzendlijst. Saludos!

• 07 Februari 2009 - 12:48

Lies & George:

Hoi Froukje en Dick,

Bij jullie is de dag al bijna om, misschien dat jullie, ter gelegenheid van het feest,vanavond nog een internet nachtclub bezoeken.

Lieve Froukje,
    "VAN CORAZON FELICES MET JE CUMPLE ANJOS"
    dat verrekte slangetje op de n heb ik nog steeds niet onder de knie, daarom dus zo)

Wat leuk om te lezen hoe het jullie vergaat aan de andere, óók een beetje de onderkant van de aarde, voorzichtig hoor, pleur er niet af.

Wij zitten in Frigi maar er komen zoveel vrienden langs dat het hier net klein Brabo is.
    Omdat dit een openbare site is zullen we geen intieme verhalen spuien.
    Jullie hebben het misschien al moeilijk genoeg om af te vallen.
    Een fijne reis een gezond weer terug.
    lfs.