Ontwend - Reisverslag uit Arfeuilles, Frankrijk van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu Ontwend - Reisverslag uit Arfeuilles, Frankrijk van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu

Ontwend

Door: dick-froukje

Blijf op de hoogte en volg dick&froukje

11 Augustus 2009 | Frankrijk, Arfeuilles

Na de reis door Chili en Argentinië was het pegelpeil behoorlijk gezakt. Kamperen dan maar. Pyreneeën leken wel leuk.
De eerste camping in de buurt van Narbonne bleek ANWBgecertificeerd, dus overvol met vnl NL en Belgen, veel animatie tot diep in de nacht om de meegekomen pubers de paardans te laten maken. De gehele omgeving was door een overvloed aan toeristen tot bezet gebied verklaard.Hoezo files ontvluchten?
De volgende stop: Rennes les Bains aan de voet van Rennes le Chateau, dat zich sinds de boeken van Dan Brown, enz. op een overstelpend aantal bezoekers kan verheugen. Op deze camping troffen we Maria Magdalena-aanbidders, Katharenaanhangers, beoefenaars van de zonnecultus(sommige Katharenkastelen zijn ook zonnetempels), HeiligeGraalzoekers,Mysterieontrafe-laars,die hoopten te bewijzen dat Jezus hier na zijn kruisafneming nog lang geleefd heeft,en gewone Duitse Indianen(Karl Mayaanhangers) die hier ieder jaar ceremonies komen houden, en ....euh, ja, wij waren er om te wandelen......
Vervolgens zijn we overgestoken naar de Spaanse kant met Romaanse kloosters uit de 10e/11e eeuw. Wat opviel was, dat er aanvankelijk allerlei grappige fabeldieren en sprookjesfiguren werden afgebeeld en naarmate de tijd vorderde de monniken en nonnetjes hun eigen koppen lieten uitbeitelen.Met moeite wisten we wat rustiger plekjes te vinden. Voor sommige wandelingen was in de handboeken al een negatief reisadvies afgekondigd voor juli en aug..Toch hebben we er 1 uitgeprobeerd bij het Franse Cirque de Gavarnie. Inderdaad een niet aflatende stroom van ezels, paarden, jengelende kinderen, vaders met draagstellen voor baby's, vette zwoegende moeders, konijnen en zowaar 1 cavia in meegebrachte rugzak, buitensporters met loopstokken en kinderwagens richting de hoogste watervallen van Europa.
Rust gezocht dus: de Conserans, inderdaad weinig toeristen. Helaas het weer: hevige rukwinden, knetterende onweersbuien,dagenlang mistflarden en regenvlagen.
We vluchtten tevergeefs naar de Spaanse kant. Alweer een camping met Neanderthalers:caravans omgeven door siertuintjes met gipsen herten en herderinnetjes. Kortom de ultieme natuurbeleving! Weer terug in Frankrijk bleef de mist ons achtervolgen. We besloten eerder terug te gaan.Via de Eifel met ook weer regen en mist. Voortaan gaan we alleen nog kamperen als 99 dragers eentonig zingend met forse kisten op hun hoofden het kampement volledig in orde maken, zodat wij alleen nog maar hoeven aan te schuiven aan een welvoorziene dis met goedgekoelde pastis vooraf, na een verkwikkend bad op de juiste temperatuur, gekleed in een verse smoking.
Kijk, dat is nou vakantie!
Terug in Holland, het eerste woord dat we lezen:aardappelschilmesjesinleverpunt.

• 11 Augustus 2009 - 23:38

Krullenbol:

Holadepola, asi es la vida. Ik heb alweer een kleedje gekocht, Paracascultuur. Met al die kleedjes de Huayhuash trekking doen, das pas afzien ;-) Saludos de Cusco!

• 12 Augustus 2009 - 06:38

Willem:

Oh, wat is thuisblijven toch heeeeeeeerlijk!

Dagelijks luisteren naar de verkeersopstoppingen, weer een boek pakkend van de groooooote stapel, nippend van een neutje (hoef vijf weken niet te rijden, en over een delirium komen we ook weer heen)of wat stukjes leggen aan een 5000 pieces puzzle van de bollenvelden. Van de bespaarde gelden voor benzine en campings laten we een 28-jarige bloedmooie cateraarster aanrukken met zalig eten.

Kan niet meer stuk. En het leuke is, je kunt het overal op de wereld doen, als je maar thuis blijft...