Naar boven! - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu Naar boven! - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu

Naar boven!

Door: dick-froukje

Blijf op de hoogte en volg dick&froukje

15 April 2009 | Argentinië, Puerto Iguazú

Tot nu toe waren alle musea van het type "stoffige kasten, puzzelpotjes, grijnzende schedels, vergane textielresten". Zo niet het archeologisch museum in Salta, hypermodern, veel info, videoschermen, goede uitstalling.Het hele museum is gewijd aan de vondst van kindermummies, bovenop een vulkaan, 6740m. op de grens met Chili.Door de droge, koude vrieslucht zijn deze offerkinderen, sinds 1500 uiterst goed geconserveerd. De kinderen van adellijke afkomst werden speciaal geselecteerd vanwege hun perfecte lich. kenmerken.Ze werden eerst naar de Inca in Cuzco gestuurd en moesten 2x rond het centrale plein lopen. Er werden veel offerdieren voor hen geslacht en ze kregen veel miniatuurtjes mee, zoals dieren, vaasjes, poppetjes. Vervolgens moesten ze in een rechte lijn dwars door alle geografische obstakels terug naar hun woonplaats. Daar werden ze met veel eer overladen en dan de laatste tocht de berg op. Daar kregen ze veel chicha (bier) te drinken en werden ze verdoofd achtergelaten."Als je zo vervelend blijft, ga je naar boven" heeft hier een andere lading gehad.

Jammer.
Voor het eerst moeten we wat laten schieten, de nevelwouden in de buurt van Salta en de moerassen van de Chaco. Er heerst Denguefever. De kranten en de TV zijn er dagelijks mee bezig, er vallen elke dag een paar doden en er zijn al 1000den ziek. Aan de bevolking wordt gratis repellent uitgedeeld en met spuitkanonnen probeert men de muggen te doden.Trektochten te gaan maken in een gebied, waar van alle dieren de mug het meest voorkomt, zou dus waanzin zijn.
We hebben de Chaco in een rechte lijn overgestoken, een eindeloos vlak moeras, gedeeltelijk ontgonnen door taaie pioniers uit o.a. Joegoslavië, Bulgarije, Duitsland. Soms zijn de straten vol blonde mensen met blauwe ogen, uithangborden zoals, Mama melic, Schneidewindt, Wolfgang.Hele stukken autoput kwamen als spookbeeld weer terug, zonnebloemen, mais, katoen, suikerriet, zinderende zon en nergens schaduw.

Een lesje gekonkel.
Op weg naar de Iguazuwatervallen reisden we door de provincie Missiones. Rond 1600 stichtten paterjezuieten hier vele missieposten volgens een voor die tijd revolutionair concept, beïnvloed door Rousseaus idee van de "nobele wilde".Als je deze goed opvoedde, kon dat leiden tot een utopia. De jezuïeten gingen er ook vanuit dat de Guarani´s mensen waren en geen verhandelbare dieren. Ze introduceerden een soort pré-communistisch systeem: een gedeelte van de productie was voor de familie en de rest was voor de gemeenschap.Een enorm succes was het gevolg.Helaas werden de missies geplunderd door Portugese slavenhalers.Het idee van Utopia moest worden aangepast en de Guarani´s werden bewapend.De volgende Port. legers werden succesvol verslagen. Helaas voor de Jezuïeten werden de Habsburgers in Spanje opgevolgd door de Bourbons. De zwakzinnige Ferdinand VI luisterde naar zijn Port. echtgenote Barbara en in het grensverdrag wordt het gebied aan de Portugezen vrijgegeven. De paus beveelt de Jezuïeten uit ZS. Amerika te vertrekken, de Indianen werden afgeslacht, de missies verwoest en verlaten en wij dwalen nu weer door de vrijgelegde ruïnes.

Vlees?
De Iguazuwatervallen.
Een puntje van het giga-oerwoud wat nog overgebleven is.Van de oorspronkelijke 1.000000 km2 in 1984 zijn nu nog 60000 km2 over. De rest is vervangen door soja, veevoer voor varkens en erger.Vlees maakt meer kapot dan ons lief is!
Ondanks de kermis die ervan gemaakt is (treintje, bootje onder waterval)zijn de watervallen van een verbluffende schoonheid. Via vlonders en loopbruggen kun je tot dicht bij de vallen komen. Wolken vlinders die op zoutbezwete toeristen afkomen, eksters die het brood uit je mond stoten. De natuur past zich aan.
We gaan morgen naar Brazilië om ons visum te vernieuwen en dan tuffen we langzaam langs de Rio Uruguay naar Buenos Aires.
Tot zo.
Dick en Froukje

• 15 April 2009 - 16:12

Elvira:

Tja...ondertussen bereid ik me vanuit jullie woning voor op een reisje Peru/Bolivia. Het is hier diep lente, vreemde gewaarwording. Alles is maar netjes hier, opgeruimd en nieuw. Ik kan (en hoef) er niet aan wennen. Ik weet in ieder geval dat wanneer ik dit najaar in Salta ben, toch echt tijd maak voor dat museum! Hasta pronto

• 17 April 2009 - 11:59

Henk&Jose:

Lopen jullie inmiddels niet op het tandvlees.Al
    ziet Froukje in het zwem
    bad er niet echt afgetopt
    uit. Maar toch zit er al aardig wat opgeslagen in het koppie van al die in-
    drukken. Dat verhaal over die Missie in het oerwoud zo iets heb ik in een film gezien met Robert de Niro,ook onge-
    looflijk welke ellende
    beschaving kan veroorza-
    ken. Als er nu verkiezin-
    gen zijn in NL zou Wil-
    ders de grootse partij
    zijn,het wil nog steeds niet lukken beschaving.
    Wij zijn nog druk met af
    ronde en klar maken om te vertrekken. We hebben nu wel zomertijd maar die wisselt per dag naar herfsttijd, maar de tul-
    pen kunnen daar wel tegen. Nou veel plezier en gezond blijven, met de
    groeten van Henk&Jose.