Kelere Clerus - Reisverslag uit Athene, Griekenland van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu Kelere Clerus - Reisverslag uit Athene, Griekenland van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu

Kelere Clerus

Door: dick-froukje

Blijf op de hoogte en volg dick&froukje

28 April 2011 | Griekenland, Athene

Amorgos?
Hoe anders zou t aflopen.
Meestal halen we de tickets op, vlak voordat de boot vertrekt.2 naar Amorgos graag.Amorgo?, vandaag?, Nee hoor, nog eens onderstreept door een opwaartse knik van haar mooie hoofdje, vandaag is het festival op Schinoussa en de boot vaart daardoor de andere kant op, want een belangrijke Pappa moet naar dat feest.1x per jaar geeft 1 v.d. fam.clans een eet-en dansfeest voor het hele eiland en fam./vrienden v.d. naburige eilanden.Wij zien ons genoodzaakt onze route om te gooien en maar weer naar Naxos te gaan, want de boot komt maat 1x p. week. Op de kade is het inmiddels al een drukte v. belang, want iedereen is wel bevriend met n Schinoussiaan. Dit feest is waarschijnlijk een overblijfsel v.d. vroegere lentefeesten ter ere van Adonis, want er zijn opvallend veel pubers die wel interesse hebben in de jongens-en meidenmarkt.Vlak voor vertrek komt er een landrover aanscheuren met de clerusmaffiosi, donkere zonnebrillen, zeer zwaarlijvig, langbaardig, gouden kusringen aan de worstvingers.Een knaapje wordt dichterbij geroepen om voor tickets te zorgen.Een van de vette papen zegent de boot vlak voordat hij aanlegt en an bestormt de hele meute de reeds lang geopende laadklep:FEEST!!!!!
Van een aantal restauranteigenaars hebben we al meer gehoord over de corrupte praktijken van sommige priesters (en ook politie-agenten).
Ze dwingen vaak gratis maaltijden af, soms voor hun hele familie, en het is moeilijk weigeren in een gemeenschap, waar de roddel snel rondraast en deze frustraten nog veel aanzien hebben.Bij weigering blijkt er ineens is mis met vergunningen e.d.

Amorgos!
Dan toch nog.
De Chora, het cycladische hoofddorpje met zijn bochtige straatjes, is gelukkig in al die jaren weinig veranderd.Dimitri, die vroeger op de grote schelp blies als hij vis te verkopen had,en een uiterst bedreven bouzoukispeler was, is helaas overleden.De mensen zijn gelukkig nog net zo vriendelijk als voorheen. We maken hier het Paasfeest mee.Op goede vrijdag bestrooit men de straten met geurige oregani, worden overal langs de oude muren fakkels opgehangen en op de straten vuurpotten geplaatst, want rond 21.00 uur wordt de icoon in processie rondgedragen. De felle koude noorderwind blaast al wekenlang met windkracht 7-8 over de eilanden en doet de vlammen bulderen en loeien. Ze moeten met bijgieten en gasbranders worden aangehouden. Nadat in de paasnacht het heilige vuur via kaarsen aan elkaar is doorgegeven, groet iedereen elkaar met"goede" Kalo Pascha, Christos Anesti (opgestaan), waarop je dan antwoordt: Alithos Anesti (waarlijk, hij is). Overal stijgt de geur op van lamsvlees op de barbecue, want na 40 dagen chorta(paardebloemblad) eten, mag vlees weer.'s Avonds op het plein wordt er gezongen en gedanst tot vroeg.

BLOWEN.
Je duwt de fohn in de pasgewassen sok, even aan laten staan tot er zoveel stoom afkomt dat ze lijken op Hermes' voeten:droog! Met hemden en onderbroeken is het wat moeilijker, maar ja, wat wil je: de luchtvochtigheid is hoog.
Griekenland heeft deze reis veel van een trage film van Angelopoulos. In die film regent het constant, het water gutst door de steegjes, daarbuiten is het een modderbrei, de hoofdpersoon loopt gedurende de hele film doorweekt en kletsnat doelloos rond. I-pod en E-reader houden ons op de been. Zijn dit dan toch de Shetlands???

• 28 April 2011 - 11:15

Margrietha:

Nou nog even doorbijten dan maar, maar een grieks paasfeest blijft natuurlijk altijd leuk ondanks kou en regenellende...
    Hier prachtig weer (geweest want nu ook regenbuitjes)Op naar Koninginnedag!
    Hou vol, dikke warme knuf voor allebei.

• 28 April 2011 - 11:50

L V O:

L v O van is ook weer terug van de Costa, wel mooi weer maar veel Duits talige types die voordringen bij de koffie automaat in het hotel. Barcelona maakte het allemaal weer goed.Ik hoop dat het zonnetje het nog even gaat doen en tot gauw.