Kleine Cycladen - Reisverslag uit Athene, Griekenland van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu Kleine Cycladen - Reisverslag uit Athene, Griekenland van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu

Kleine Cycladen

Door: dick-froukje

Blijf op de hoogte en volg dick&froukje

07 April 2011 | Griekenland, Athene

Iraklia, 55 inwoners
Hier fladderen de klaprozen, hier golven velden vol margrieten, hier groeien honderden orchideeen naast de paden, hier bakt de bakker maar 2x per week, hier houdt de geitenhoeder je van minuut tot minuut in de gaten, waar je je ook bevindt.Hier gaat het enige restaurant alleen maar open als Georgio zin heeft. Hier komt de boot maar 1x per week in dit seizoen. Hier staat het platte altaar altijd aan. (Vergeefs: niemand in de kroeg kijkt, moe van al die machthebbers die hun fouten maskeren met brul en bral.Als we al deze zinloze beeldschermen zouden uitzetten, zouden we al gauw 10 kerncentrales minder nodig hebben.Nog steeds worden de schermen opgesplitst in 8 kleine beeldjes, met betuttelende, belerende persmuskieten die met hun hysterisch commentaar de sluimerende sensatiezucht tot olifanthoogte proberen aan te wakkeren.
Hier zijn we de laatste 2 dagen opgetrokken met een culturele ploeg die langs de kleine eilanden trekt en klassieke muziek, theater, film, milieulessen, workshops brengt, kortom alles waarmee de bewoners anders niet in contact zouden komen.
Een professor heeft zijn uitvinding in de haven liggen: een drijvende installatie die op wind-en zonne-energie van zeewater zoetwater maakt. Helaas wordt hij door het zoetwaterbotenkartel tegengewerkt, want die boten + personeel die de meeste kleine eilanden van water voorzien worden dan overbodig.
Hier wordt naast ons huisje elke dag getimmerd, gezaagd en maken de cementmolen en de radio overuren.Moderne griekse muziek die de kraaien roestig doet krassen op de vervallen grafzerken en de meeuwen verontwaardigd doet mauwen op de telefoonpalen.

Koufounisi.
Rozenmoordenaars:
Ingemaakte rozenblaadjes op yoghurt krijgen we als toetje....mmmmmmm.
Zomaar 2 restaurants open en wel 3 goedvoorziene supermarkten. We weten niet wat ons overkomt. Dit eilandje meet 3,8km2.Het heeft nu zo'n 250 inwoners, in het korte hoogseizoen wel 3000. Veel lege huizen nu.We wilden rondlopen, maar stuitten op de rokende afvalberg die van deze bewoning het gevolg is. Veel oude oude wandelpaden liggen onder het beton. De al weken aanhoudende wind, bf8, zorgt ervoor dat in zee zwemmen (br), en eruit komen(br,br) geen pretje is.We lezen ons een wak in de digitale boekenkast tot de wekelijkse boot misschien komt om ons naar Amorgos te brengen.
Lang geleden zijn we daar al eens eerder geweest. Sindsdien is het door de reizigersgeruchten overspoeld door toeristen. Toen waren we zo dapper om van het havenplaatsje naar de z.w.punt te wandelen over kalderimi's en geitenpaden. We dachten ruim op tijd te zijn voor de bus terug, die volgens schema om 16.00 uur zou vertrekken. We waren er om 15.30 uur. De bus was toen al ruim 30 minuten eerder vertrokken.Gelukkig kregen we een lift van 2 Franse motorrijders. Ze haalden de bus in, zodat we daarmee verder konden. Veel veiliger dan de snelle motorrit was dit niet. De chauffeur kletste aan 1 stuk door met de enige vrouwelijke passagier, scheurde langs de afgronden zonder gas terug te nemen. Toen we enigszins pips-stil aankwamen, bleek hoe dat kwam. Op het gaspedaal had de hele rit een lammetje met een blauwe strik gelegen. (HET LAM GODS!). We zijn heel benieuwd. Tot zo, Dick en Froukje

• 07 April 2011 - 12:05

Krullebol:

Gisteren geregeld. Op 24 september vliegen we naar Nepal om 1700 km te wandelen. Het gaat echt gebeuren! Leuk om jullie Griekse belevenissen weer te lezen. Groet vanuit het kantoor Crediteuren-Debiteuren.

• 07 April 2011 - 12:07

Willem:

Leuk verhaal, en wat aandoenlijk van dat lammetje! Zo zou je toch spontaan het ravijn inrijden? Heerlijk om je geest uit je tot pulp geslagen overschot wat in de griekse hitte al een beetje begint te schuimen, door zo'n lief lammetje naar de hemel gezeuld te zien worden.

Wist je trouwens dat Toyota met een nieuw model komt? De Tsunami. Iets groter dan de Golf.

• 07 April 2011 - 12:16

Vul Hier Je Naam In.:

Vul hier je reactie in...
    Ha Dick en Froukje,
    Leuk hoor jullie verslagen, ik volg het altijd met plezier!!!
    Blijf genieten!!
    Liefs, Marian

• 11 April 2011 - 17:03

Henk:

Ja die harde wind herken ik wel, dat is echt jammer, je laat je verleiden door het lokkende mooie water,maar de wind verpest het dan.Toch nog eens aankaarten bij Zeus, onder het genot van nectar en ambrozijn,daar iets aan te doen.De lente barst hier nu los met temperaturen boven het normale. Wat regen kan geen kwaad voor de landbouw, beter nu dan in de zomer. Maar ja het gedrag van de weergoden blijft onvoorspelbaar, daar weten de Grieken over mee te praten.Wij tellen af voor Istanbul en zien wel wat er op ons pad komt.
    Met groet Henk&Jose.