bijgeloof - Reisverslag uit Chilecito, Argentinië van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu bijgeloof - Reisverslag uit Chilecito, Argentinië van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu

bijgeloof

Door: dick-froukje

Blijf op de hoogte en volg dick&froukje

11 Maart 2009 | Argentinië, Chilecito

Iedere zaterdagochtend komt het bestuur van de provincie Mendoza bijeen.Een vast punt is de toestand van de ruta 40.(een weg die we zoveel mogelijk volgen, we zijn al over de helft van de 5200km).
- Mijne heren, aandacht, aandacht, hamert Lucas Mendoza, een van de belangrijkste wijnboeren.
Het geroezemoes verstomt enigszins.
-Vandaag de deplorabele toestand van de ruta 40, zoals we weten is er al 50 j......
Het geroezemoes zwelt weer aan. Daar komt Erich Flichmann binnen, die duivelse Zwitser, een doosje flessen voor zijn dikke buik.
-Mijne heren, mijn nieuwe oogst Malbec.Rustig, rustig er is genoeg voor iedereen.
Jullie voorvoelen het al. De komende 50 jaar zal dit stuk van de ruta 40 in Mendoza nog wel ripio blijven en het stof hoog opwaaien.
Per provincie is de weg zeer verschillend.In Neuquen geasfalteerd, in Mendoza zeer, zeer slecht. In San Juan een soort kermisattractie met veel badenes, riviergeulen. In La Rioja, waar we nu zijn, heel gladjes. Exact op de grens van een provincie verandert de weg.
Langs alle wegen vind je schrijnen en offerplaatsen met wapperende rode vlaggen ter ere van Gaucho Gil, een soort Robin Hood figuur die met zijn bende stal van de rijken en het weggaf aan de armen.Toen hij gepakt werd en onthoofd zou worden, zei hij tegen de beul dat diens doodzieke zoon beter zou worden als G.begraven zou worden ( wat niet mocht natuurlijk),Zulks geschiedde en ziet:een wonder!Bij het langsrijden van de rode vlaggetjes is het verplicht te toeteren. als je tenminste veilig aan wil komen.
Een andere cultus is dievan Diffunta Correa, die dwalende door de woestijn omkwam door honger en dorst.Toen ze bij toeval gevonden werd,leefde de baby, die ze zoogde nog steeds. Op de plek zelf is een soort Lourdes ontstaan, maar overal in het land vind je ook piepkleine kapelletjes om haar (of de baby) te eren.Vrachtwagenchauffeurs die zoals jullie weten uiterst gelovig zijn (gezien hun rijgedrag niet geheel onterecht) laten plastic flessen met water achter en sturen!, banden en nummerplaten!

We komen pas terug van een dagje school in Malarguë, waar het Pierre Augerinstituut zit.Dit is een van de donkerste plekken op aarde. In de pampa staan overal receptoren opgesteld, zo´n 1500, om kosmische stralem op te vangen met een hoog energetische waarde. Een gelijksoortige opstelling bevindt zich in Colorado (V.S.). Doel van het onderzoek is te achterhalen waar deze straling vandaan komt en wat de betekenis ervan is. Het onderzoek wordt ondersteund door 17 landen, w.o. NL.Je merkt wel, we zijn nog niet te oud om te leren.

We zijn nu ongeveer op de helft van onze grote vakantie. In Maart trekken we naar het noorden tot de Bol. grens en in april trekken we naar het oosten.
Het weer blijft onveranderlijk heet, met soms een onweersbui. Het veelkleurige landschap zorgt voor veel fotomomenten. Wees maar blij dat we geen dia-avondjes meer organiseren!
Bedankt voor jullie reacties.
Tot zo!
Dick en Froukje

• 12 Maart 2009 - 18:04

Tjerk:

ik voel mij soms maar dan ook heel soms per ongeluk wel eens een heel klein beetje maar dan ook echt een heel klein beetje gelovig en dan weet ik nog niet eens in wat. lui geniet ervan .

• 12 Maart 2009 - 22:41

Niels:

Lijkt het daar een beetje op Azië of niet?

• 14 Maart 2009 - 10:49

Lies & George:

lieve Frouk en Dick,

We lezen julle avonturen steeds met grote belangstelling, we genieten er van maar voel ons daarbij ook een stel bejaarden van de ergste soort. Zitten meer op terasjes dan dat we in de bergen klauteren. Op het strand hebben opa en oma twee stoelen en een parasolletje (ja echt!!!! errug hé)

We lezen wel spannende boeken, dat maakt een boel goed.
    Biekerfoel,CU
    Lies en George

• 17 Maart 2009 - 16:12

Henk&Jose:

Ik kom net binnen met een doosje Santa Ana uit
    Mendoza pittig wijntje en jullie kennen de streek nu, nog adviesje?
    Deze week gaan we 5 jaar
    AOW vieren dat is weer een mijlpaal op een andere manier dan die jullie afleggen.Leuk die legende om te vereren zo
    liepen wij in Mexico al weer even geleden in Oaxca tegen een demonstra
    tie op van Zapata ook een levende legende.De lente toont hier voorte
    kenen maar temperatuur is
    rond de 12C dus niet warm
    Onze lessen lopen midden april af, Jose heeft het er druk mee,maar wel veel leuker dan die pu-
    bers.Ik maak een Website
    www.kunstenvorm.info om ons in beeld te krijgen
    dat vraagt wel wat tijd.Gisteren naar het
    Groot niet te vermijden geweest in Middelburg met Jochem en Peter leuk
    bijgepraat,de broer van
    Rien Kroon was er ook.Rien komt volgende week hier samen met hem kijken naar ons stulpje.
    Nou plezier daarhou je haaks.
    Henk&Jose