krasreizen - Reisverslag uit Santo Antão, Kaap Verdië van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu krasreizen - Reisverslag uit Santo Antão, Kaap Verdië van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu

krasreizen

Door: dick en froukje

Blijf op de hoogte en volg dick&froukje

02 Februari 2014 | Kaap Verdië, Santo Antão

Vlak voor de landing op Boa Vista ontstaat er plotseling een koortsachtige activiteit in het toestel. De keurige Duitse groep die voor ons zit, moet massaal naar de w.c.Met bonte tropische bloemenhemden en korte broeken getooid komen ze weer tevoorschijn. Bleke knokige knieen, vettige buiken, kwabbige armen. Ze hebben pech: als we landen is het zwaarbewolkt en motregent het licht, het waait behoorlijk. Het weer is hier al 6 weken van streek en dat zal voorlopig zo blijven, dankzij de klimaatsverandering. Ook wij hadden gehoopt op de voor deze tijd zonnige dagen met af en toe wat wolkjes. Boa Vista blijkt een soort zandbak, waar een soort droompaleis voor Krasreizigers ver van het dorpje is gepoot. Het dorpje zelf heeft wat schamele pensao met hier en daar verlopen restaurantjes. We boeken snel een vlucht naar Sal, een zelfde soort zandbak met meer toeristen ergens in de woestijn neergepoot. Ook hier blijven we maar een dag en reizen we door naar Sao Vicente, waar we een autorit over het dorre, droge vulkanische eiland maken.De volgende dag nemen we de ferry naar Santo Antao, een groter en ruiger eiland met bizarre maaanachtige landschappen en merkwaardig vruchtbare kloven, waar mensen op kleine, zorgvuldig aangelegde terrasjes hun maniok, yam, bananen en suikerriet verbouwen. Er zij hier veel wandelmogelijkheden, maar helaas moeten we na de 1e, overigens prachtige trip door een steile kloof, deze mogelijkheden drastisch inperken. Kleine wandeling? Maar 2 uurtjes? Voor ons wordt het zeker 4. Trefzeker rennen de caramelkleurige meisjes met flip-flops zware teilen met papaya´s op hun hoofd ons gracieus groetend voorbij.
Helaas, Jac, de mooie morna-muziek is grotendeels vervangen door lome reggae of snerpend rappe rap, voor toeristengroepen wordt natuurlijk wel een showtje opgevoerd. Soms ontmoeten we Kaapverdianen die lang in Rotterdao hebben gewoond en ook plat rotterdams spreken. Dat geeft direct een klik. Ook de rest van de bevolking is vriendelijk en behulpzaam.
Bom Dia, Ta Bem, Tot zo,
Dick en Froukje
Reizen is Kras (Kros).

• 02 Februari 2014 - 16:02

Willem:

Leuk! Dat we dat allemaal nog mogen meemaken... Ik kan me herinneren dat ik vanuit de Canarische eilanden op Mindelo aankwam, en het gevoel had thuis te komen in Afrika. Vies, vriendelijk en relaxed. Er is een gezellig zeilers cafe vlak bij de haven waar ik voor anker lag. Er ligt misschien ook een ex-visserij inspecte vaartuig, waar een fascinerende lokale vent een duikschool van wilde maken. Ik hoop dat hem dat gelukt is, en kunnen jullie een keertje gaan snorkelen.

Ik hoop dat het met de gezondheid goed gaat. Hier alles goed, we komen van de zomer weer naar NL, maar ik ga in die tijd een maand of twee zeilen in de Oostzee, de oostzee, de oostzee. Oh, dat was de noordzee, de noordzee, de noordzee?

Willem

• 02 Februari 2014 - 22:33

Anna En Wilma:

Ik ben weer schitterend op de hoogte en hoop op mooi weer voor jullie en mensen om een glimlach te geven dan komt er vast wel een terug. Heb nog 3 stralende weken.

Anna

• 04 Februari 2014 - 22:08

Renate:

Hallo vakantiegangers, ja die Rotterdammers ving je ook weer overal.
    Wat je bij een kris-krans-kros reis ook niet alles tegenkomt. Zoals dikke Duitsers die voor het uitbuiken
    ook overal zijn.
    Hoop dat jullie lekker genieten en na een korte-lange wandeling dan maar eten drinken en luieren op een terrasje. Erg hoor!!!
    Hee Froukje gefeliciteerd met onze verjaardag ik ga erop toosten.

Groetjes Renate en Peter

• 09 Februari 2014 - 23:24

Henk&José:

Nog steeds niet het paradijs gevonden, zo te lezen. Maar niet opgeven, we zullen doorgaan, zoals Ramses al zong. Jullie miste wel een aardige serie over het leven van hem op de TV, goed gespeeld. Verder blijft het hier redelijk zacht weer met veel regen. Froukje was jarig vorige week ik heb nog uit Dordt een sms gestuurd, ik was een lekker aantal dagen op het atelier aan het werk met klei, betere temperatuur dan ik de kerk. Vandaag was de laatste dag van Art Rotterdam, hebben we ook bezocht, zeer de moeite waard. Komende week gaan we weer een paar woningen bekijken met de makelaar. De juiste hebben we nog niet kunnen pakken, net voor ons neus weg. Verder brengen we steeds wat weg naar de kringloopwinkel, te veel verzameld voor een normaal huis. Wordt vervolgt,
    Prettige tijd gewenst daar,

Hartelijke groet Henk&José.

• 14 Februari 2014 - 17:56

George En Lies:

Hoi Dick en Frouk,
    Ik had al zo'n vermoeden: met Frouk's verjaardag Dick gefeliciteerd,oh wat stom, sorry, hoop dat jullie hierom niet boos zijn.
    Net terug uit Cuba,was een mooie reis.Pracht weer,fijine stranden , aardige mensen, genoten van de sfeer en de muziek, maar ook: wat zijn ze in veel opzichten nog weinig opgeschoten met die hele revolutie die ze maar blijven propageren, want er is nog zoveel armoede.
    Leuk om van jullie te horen,hoop dat jullie weer beter wordt. Veel groeten,
    George en Lies