Odysseus achterna - Reisverslag uit Lefkáda, Griekenland van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu Odysseus achterna - Reisverslag uit Lefkáda, Griekenland van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu

Door: Dick&Froukje

Blijf op de hoogte en volg dick&froukje

17 Oktober 2013 | Griekenland, Lefkáda

Odysseus achterna

Tja...... dan hadden we de klassieken maar beter moeten lezen!
“De boomgaarden van de machtige koning Alkinous, gevoed door de vochtige westenwinden” en “Kwam de held Odysseus, die zoveel ontbeerd had, niet in een mist, veroorzaakt door Athene met de zeegroene ogen in het paleis van Alkinous, koning der Faiaken?”
Dan sta je in de regen bij de fundamenten van die schamele ronde hutjes uit vroegere tijden. Hè, moesten hier al die hovelingen in en dan nog 50 slavinnen....? Het volk van de Faiaken, ontstaan door incest van Poseidon met zijn dochters, heeft inmiddels heel Corfu gekoloniseerd en houdt nu juist zeer veel van ontzettend veel vreemdelingen. Toch, in het zuiden nog een rustig gehucht en een stil strandje gevonden, kleine dorpjes in de bergen, eeuwenoude olijven- en cypressenbossen vol cyclaampjes en lelies. De meeste toeristen lopen achter de slimgenummerde bordjes van de gids aan in Kerkyrastad of staan in de busfile bij de villa van Sissi ( die in helemaal niets op Romy leek, trouwens).

Gelukkig knapte het weer wat op zodat Dick als Odysseus, de godgelijke, door de branding kon duiken op zoek naar een stoute nymph.
Inmiddels zijn we met een local boat naar Paxos vertrokken ( De boot geheel gevuld met de nazaten van de meedogenloze zeeschuimers, die voorheen deze wateren afstroopten, vrijwel tandenloos met schelle stemmen om boven de monotone resonantie van de motoren proberen uit te komen, dat lukt best).

Het eilandje ter grootte van Texel krijgt tussen 14.00 en 16.00 uur bezoek van een vloot dagjestoeristen op excursie vanuit Corfu en dure jachtjongens die de show willen stelen. Op de wandelpaden zien we niemand. Nou ja, toch 1 sailor die in Rotterdams “Kattendreg” plenty women heeft bezocht.
Veel landschap is helaas vervillaad. In de bus, die soms rijdt, een Brit: “I say, a lot of British here, I really can't count”.

“Als je vertrekt naar Ithaka, vraag dan of de reis lang kan zijn, vol avontuur en ervaringen”: KAVAVIS.
Nou inderdaad, zo gaat de reis wel even duren; de meeste boot-,bus-, en vliegverbindingen zijn na 15-10 weggevallen. Geen wonder dat Odysseus zo lang onderweg was en dan nog afgeleid worden door nymphen en tovenaressen! We wachten tot de wind gaat liggen en er weer een boot gaat, passen ons aan, reizen relaxt, de boog kan ten slotte niet altijd ge.............
Dat gaan we wel proberen op Ithaca. Als de boog van Odysseus tenminste nog in zijn “paleis” staat.

Tot zo,
Dick en Froukje

• 21 Oktober 2013 - 17:17

Wilma Ooms:

Hallo Boppers,

En wij maar denken dat het lekker weer is daar???? Ik moet zeggen dat het hier heerlijk fiets en scooterweer is.Dinsdag is het 20 graden. Wij klagen niet. Wij hopen dat jullie ook nog zonneschijn krijgen in het mooie Griekenland.

Tot een volgende keer

Anna en Wilma

• 21 Oktober 2013 - 20:43

Henk&José:

Ja plaatsen veranderen na verloop van tijd, zelfs het weer, in Dordrecht was ook het een en ander ook veranderd, dat zag er 2000 jaar geleden ook heel anders uit. Een echt filmhuis met 5 zalen met een foyer waar ik jaren lang les heb gegeven met klei op de draaischijf. Verder is door die verandering een oud Eneco gebouw nu het creacenter podium met een Grandcafé. Hier krijgen we regelmatig kijkers voor ons pand, maar nog geen beslissing voor de koop. Toch zijn we begonnen met het uitzoeken wat nog naar het atelier in Dordt moet. Verder heb ik me ingeschreven voor een huurwoning in Dordt en José kijkt naar een koopwoning in Rotterdam, maar ook dat is niet makkelijk en vraagt meer tijd. Ik zag net dat het in Athene 24 C is morgen, wij krijgen 20 C morgen.

Tot zover, groeten Henk & José.

• 21 Oktober 2013 - 20:43

Henk&José:

Tot zover, groeten Henk & José.

• 25 Oktober 2013 - 07:57

Elvira:

Laveren tussen de toeristen en de toeristische plekken dus. Wij hebben hetzelfde gedaan tijdens een weekendje Berlijn. Met 83 anderen in een bus naar deze stad om vervolgens alle aangeboden excursies te negeren en lekker met z'n 2-en wandelend en fietsend de stad verkend. Prachtig, indrukwekkend en de recente geschiedenis nog goed zichtbaar. Mooie herfstkleuren ook in deze stad. Hartelijke groet!