Vliegen vangen - Reisverslag uit Kythira, Griekenland van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu Vliegen vangen - Reisverslag uit Kythira, Griekenland van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu

Vliegen vangen

Door: Dick&Froukje

Blijf op de hoogte en volg dick&froukje

26 November 2013 | Griekenland, Kythira

Vliegen vangen

Kythira.
Vanaf Zakinthos met een 2 prop vliegtuigje als enige 2 passagiers in noodweer hierheen gevlogen.
We waren al een paar jaar geleden op dit merkwaardige eiland geweest, dat op geen van de andere Griekse eilanden lijkt. Diepe kloven met hier en daar watervallen en tropische plantengroei. Op de hoogvlaktes en heuvels dicht begroeid met maquis en op dit moment volop in bloei staande heide.
Het hoofddorpje Chora/Kythira lijkt op een witgekalkt Cycladisch dorp, de rest van de plaatstjes doet meer aan het vasteland denken. De bevolking komt stug en terughoudend over, we moeten veel ijs breken. Er zijn veel “Aussies” die teruggekomen zijn, andere Grieken noemen Kythira Kangeroe Island en Australië wordt hier Big Kythira genoemd.
We zaten in een beetje doodlopende situatie; veel boten zijn uitgevallen, nog 1 gaat naar Nea Poli op het vaste land. Geen optie voor ons. Vluchten zijn opgeheven, behalve de failliete Olympic, die nog 1 vlucht naar Athene heeft. Uiteindelijk hebben we besloten toch via Athene een dure vlucht naar Kreta te boeken. Het weer wordt hier slechter en op Kreta is meer te doen. Ons laatste hopje dus. Toch heben we het hier erg naar ons zin gehad. Tot 23-11 hebben we nog kunnen zwemmen. We hebben een mooi appartement op het zuiden met een schitterend uitzicht op de zee, het dorp en de oude burcht. De weerberichten vanaf nu en de komende week zijn slecht, regen, onweer en kouder. Dat moeten de vliegen ook voorvoeld hebben. Op één achternamiddag hebben we ons appartement vliegenvrij gemept om rustig te kunnen slapen. De teller bleef staan op 104! Geen wonder overigens dat er zoveel van die beesten zijn. We liepen gisteren in het enige bos van Kythira. Zo'n mooi stuk natuur vinden ze hier uitermate geschikt om overbodige apparatuur in te dumpen. Ook worden de diepe afgronden nog steeds gebruikt om bijv. een ijskast lekker te laten kletteren.
De vele zonne-uren hebben ons omgetoverd in bruine apen. We zijn benieuwd of we straks nog door de douane komen: Hé, Zwarte Pieten, en dat ná Sinterklaas! We hebben ons na commotie over deze zwarte mannetjes afgevraagd, waar dat hardnekkige misverstand vandaan komt, dat ze tot het negroïde ras behoren. Als kind waren we doodsbang voor de jaarlijkse bezoeken van de beroete schoorsteenvegers (Pietje gluurt....) en zwartbestofte kolensjouwers. Nog steeds neurie ik (Dick) in geniep de bezwerende liedjes wanneer de schoen weer gezet mag worden!
We laten jullie verder wel kissebissen of het paarse, gouden of zilveren Pieten moeten worden.
Morgen gaan we naar Athene hoppen, de volgende dag naar Kreta, ruitenwissers aan en landschappen proberen te zien.
Iedereen bedankt, die gemaild,gebeld/skypt of ge-smst heeft.( De mobiel nog steeds niet tot sms in staat.)
Zondag 8 december hopen we weer thuis te zijn.
Tot zo,
Dick en Froukje

• 26 November 2013 - 11:36

Henk:

Ja achter de geranium heb je minder zorgen over veerboten etc het is maar wat je kiest. Wij hebben ons aantal cactussen en ander vorst gevoelige planten maar weer naar binnen gebracht. Het atelier is met gebrek aan zon en lage buitentemperatuur al snel onbruikbaar, José zit weer in de kamer met haar kralen. Verder krijgen we nog steeds positieve kijkers naar ons complex, maar nog geen koper. Zelf zijn we weer een volle dag wezen kijken in Rotterdam, aan de Rotte een aardige woning gevonden en in de Burg Le Fèvre de Montignylaan, resultaat van ruim 400 woningen bekijken op Funda. Het valt niet mee als je zo mooi woont, in de stad iets naar je zin te vinden in een bepaald budget. Het dorp is weer stil gevallen, maar ik transporteer al wat zooi naar het atelier in Dordt en dan is de stad weer leuk en gezellig. In het atelier moet ik ook goed ruimen om de spullen een plek te geven, ik herinner me nog de berg troep die Tony had liggen beneden in de molen, indertijd. Mijn expositie in Domburg loopt 13 dec af, dus die werken komen ook weer terug. Het klimaat in de beeldende kunst verkoop is bedroevend in NL. Dat zal ik niet meer mee maken dat het goed gaat komen. Wel wil ik in Dordt het atelier open stellen op de eerste zondag van de maand ,, Kunstrondje Dordrecht,, wie weet, mijn buurman lithograaf wil daar ook in mee doen, kan het misschien een gezellige dag in de maand worden. José kan dan ook haar sieraden en werk tonen, je moet de moed niet opgeven. De caravan staat tegen de muur geplakt te wachten op het voorjaar, wat het lot gaat worden na de verhuizen weet ik nog niet, met verhuizen is het een boedelbak. Nou dat was het even, jullie nog een goede tijd op Kreta en die zwarte piet zal wel blijven net zoals die paashaas met een mandje eieren, of dat GEEN discriminatie voor de kippen is.

Met hartelijke adio tot avrio,

Henk & José.

• 26 November 2013 - 16:21

Miriam Zijp-Koedijk:

Altijd leuk om jullie reisverslagen te lezen. Geniet van Kreta en dan op naar kerstboom, -krans, -stol en vrolijk gekleurde gezelligheid. Sommige huizen hier in de buurt en in het stadje zijn al uitbundig versierd en het lokale koor waarin we zingen heeft op 8 december haar kerstconcert in de kerk. Van "Adoramus Te' via "Lo, How a Rose Eer Blooming" naar "Winter Wonderland", kortom ... voor elk wat wils. Met ons alles goed; Willem heeft veel consultancy werk gedaan dit jaar; een zeilboot gekocht in Nederland voor een tocht naar Denemarken ed. volgende zomer en hij is druk met de restauratie van een houten traditionele zeilboot. Ik ben druk met allerlei vrijwilligerswerk en ben dit jaar voor het eerst naar California geweest ... een prachtig stukje Amerika. Sebastiaan woont alweer een jaar in Asheville, NC en werkt als chef de cuisine. Hij heeft recentelijk een heel leuk huis net buiten een klein stadje gekocht en is druk met de renovatie. Vriendin Ariel is bij hem ingetrokken. Jochem woont weer in Washington, DC en werkt als beverage manager in een net-geopende fantastische Osteria. Razend druk en hij heeft een goede openingsweek achter de rug. Met Sanne gaat het goed en we zien haar regelmatig.
    Speculaas gaat nu de oven in en we schudden ons hoofd over het zwarte pieten gedoe in Nederland. Ach, waar een klein land groot in kan zijn!
    Warme groet, Miriam

• 26 November 2013 - 17:00

Tjerk:

deze rooooodharige blanke piet wenst jullie nog een fijne sint toe. met hopelijke hogere temperatuurtjes dan in het koude zwartepietenland.

• 26 November 2013 - 19:06

Margrietha:

Dag lieve reizigers,
    Maak jullie niet ongerust ;de zwarte pieten hangen alweer op de ramen en de kinders zijn weer gezellig druk!
    Heb ze vandaag net een leuk nieuw sinterklaas liedje geleerd de stemming zit er weer goed in :)pepernoot olé!
    Ben 3 ochtenden aan het werk geniet volop van de klas, de rest eromheen bemoei ik me niet mee en 's middags is het siesta voor mij (lekker spaans) Siga siga dan komt alles goed! Voor jullie :geniet nog volop en tot gauw!
    Knufje van jullie drukke jufje ;)

• 26 November 2013 - 22:28

Anna Bouman:

Ach lieverds...jammerdebammer van het weer maar jullie schrijven gezellig dus probeer maar tot je te nemen wat haalbaar is want met 14 dagen zit je weer in het stralende Apeldoorn en kun je het verslag vervolgen over de kerstartikelen die alom in de winkel ter verkoop worden aangeboden.
    Warmte van ons.Wilma en Anna