Tapapapamama&flamencoflammen - Reisverslag uit Cazorla, Spanje van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu Tapapapamama&flamencoflammen - Reisverslag uit Cazorla, Spanje van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu

Tapapapamama&flamencoflammen

Door: dick-froukje

Blijf op de hoogte en volg dick&froukje

04 April 2012 | Spanje, Cazorla

Oeioei en olee, wat zijn die tapa’s en raciones toch fors hier. Vooral in het binnenland schuiven ze nog steeds ongevraagd een halve maaltijd tegen je drankje aan.
Ook de taarten liegen er niet om, gewoon in achten snijden en dan een cafe con leche erbij of een cafe cortado, echte koffie straf en sterk, zodat de stem stroef uit de keel komt. Dat wordt weer drastisch afvallen volgens Frouk.

Flamenco 1
Nerja, een klein theatertje. We zitten op de tweede rij. De eerste rij wordt helemaal ingenomen door de familie van de danseres Rosi de Alva. Iedereen komt de stamvader (volkomen kinds, dreigt steeds voorover te vallen, liefdevol tegengehouden door een achterkleinkind) en stammoeder uitgebreid begroeten.
We houden ons hart vast : De bezetting is modern, piano, sopraansax en slagwerker zijn toegevoegd. De sax blijkt wel te werken, het klagelijke geluid dat de corpulente speler eruit weet te persen past wel bij de duende ellende van de flamenco. De danseres verliest zich aanvankelijk in theatrale jugendstil poses en weinig voeten werk. De forse zangeres laat vol vuur de tristau de la vidau schallen, staat soms op, schrijdt dramatisch naar voren en schreeuwt met zwaar zwoegende boezem zonder versterking de zaal vol, terwijl de vingervlugge gitaristen met natuurlijk lang krul permanent a la Tomatito haren en snaren uit elkaar proberen te houden en de staccato klappende “palmas” steeds vuriger OLE, OYE, BIEN en meer schreeuwen. Dan komt Rosi pas goed op gang, ze stampt, roffelt, glijdt, schopt onvermoeibaar het arme arme podium. Een grootse prestatie, die door de enthousiaste zaal beloond wordt met een minutenlang applaus, zodat ze ontroerd neerknielt en in tranen uitbarst.

Flamenco 2
De volgende avond een totaal ander publiek, nu veel buitenlanders en slechts achterin autochtonen. Deze keer meer authentieke bezetting : 1 kistklopper, 1 zanger, 1 zangeres, 1 gitarist en 2 handjes. La Salinera is een oudere vrouw, zo’n 60 jaar. Haar optreden hakt er direct in, met een verbluffende techniek weet ze de volle zaal muisstil te krijgen. Een perfekte beheersing van zachte en keiharde roffels, snelle en langzame ritmes. Onvoorstelbaar hoe ze haar spierkracht heel exact kan doseren. Een langdurige ovatie, zelfs de Engelsen achter ons schreeuwen enthousiast “amazing”
En dan, ach ja Antonio, lieveling der vrouwen, lang permanent, de ogen nog roodomrand van de vorige nacht, zijn hakken slaan bijna vuur, ze knallen als pistoolschoten, ze knetteren als een machine geweer. Soms lijkt het wel of zijn voeten onafhankelijk van de rest van zijn lichaam bewegen. Hij eindigt steeds met een houding van : Nou !!!
In een spetterknetter show dansen ze ook nog samen een duet met veel improvisatie. Aan het eind van het optreden komt er een hele groep plaatselijke dames voor een fiesta de sevillanas geleid door een danser, wiens gulp het hele verdere optreden open blijft. Dat voetengeweld doet de hele zaal daveren. Iedere dame danst ook een solo, die door de fans luidruchtig begroet wordt.
Als eerste de dikke dame uit de snoepwinkel, die zichtbaar blij is dat ze ervan af is, maar we herkennen ook de zo keurige dame uit de perfumeria, die hier wulps voor de dag komt en de dame uit de panaderia, die met haar erotische bewegingen heel veel reacties uit de zaal weet te ontlokken. Er volgt nog een laatste lang duet, dat het golvende applaus minutenlang laat aanhouden.

Tourispolis
En verder Nerja ? Verder dan Nerja een gigagrote stad vol zon zoekende bejaarden. Veel kelners laten zich al omscholen tot geriatrisch begeleider.
Misschien moet het zo maar eindigen : kakelend in de zon, kraaiend in de golven en kwijlend in het zand.

Tot zo,
Dick&Froukje

• 04 April 2012 - 07:25

Elvira:

Chapeau! Machtig geschreven, ik zie het voor en laat het werkende leven bij ROC Midden Nederland even achter me. Inspirerend, ik ga eens kijken of ik van de Pasen in ons buiten in Acquoy net zo'n vurige tekst kan schrijven. Wat geeft reizen toch een fijne energie he. En het lezen van jullie belevenissen ook!

• 04 April 2012 - 07:41

Hallo Dick en Froukje,
    Daar wij in Juni weer naar Andalucia gaan, ben ik op zoek naar informatie en......ik kwam jullie tegen, TOP! Eindelijk verslagen waar je wat aan hebt en nog goed geschreven ook en...niet onbelangrijk....HUMOR. Ik zal jullie blijven volgen. Een vraagje nog......wij eindigen onze trip in Nerja en zijn heeeeeel benieuwd waar jullie zo genoten hebben van het castagnetten gekletter. Ook houd ik me aanbevolen voor tips:-) Goede reis verder en tot lezens, ciao, Yvonne

• 04 April 2012 - 15:22

Mieke Van Herwaarden:

Oh jongens, wat moest ik lachen om dat verhaal!!
    Het is dus een alleszins verkennende reis.. kakelen: okay; kraaien: vooruit dan maar; alleen dat kwijlen....
    Ik zie het niet zitten.Maar, de sfeer is duidelijk.
    Jongens ik weet niet of ik het al verteld had, maar 24 april komt Guatemala hier aan. Vlag uit!!
    Ameseer je nog een poosje. Kus en tot zoens.
    Mieke

• 04 April 2012 - 16:14

George:

Dick en Froukje,

Zó leuk beschreven, ook zo herkenbaar, dat ik bijna niet terug durf te schrijven.

Volgende week (witte)donderdag, vallen de kletterende hakken en open gulp in het niet bij de processies.

veel plezier

• 06 April 2012 - 07:01

Super bedankt voor jullie tips!
    Fijne paasdagen in het 'heilige' Spanje.
    Groetjes Yvonne

• 11 April 2012 - 09:24

Henk & Jose:

Nou dat is de reis toch wel waard, deze ervaring in Nerja. Wij bezochten die plaats ook i.v.m. het boekje in het spoor van de Moren, de schrijfster was daar denk ik 30 jaar geleden begonnen met haar verhaal, de beschrijving van haar is totaal verdwenen in Nerja.Ik zag op de weerkaart dat er nu toch wat regen is gevallen in Spanje. Hier wil de temperatuur nog niet echt doorbreken, dat was vorig jaar wel beter. De Paasdagen waren beneden peil, nat en koud. Jose had een spetterende opening van haar expo www.expozakkendragershuisje.nl dat zie je wel aan de fotoserie. Ik ben weer twee stukjes huid kwijt die staan op kweek, donderdag weet ik meer.
    Komen jullie nog in de buurt van Carzola? Daar is een Nl stel met een leuke camping+huisjes bij een groot natuurpark.
    Nou het beste met jullie tot kijk.

Henk & Jose