Uitlaatgassen en cultuur snuiven - Reisverslag uit Cazorla, Spanje van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu Uitlaatgassen en cultuur snuiven - Reisverslag uit Cazorla, Spanje van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu

Uitlaatgassen en cultuur snuiven

Door: dick-froukje

Blijf op de hoogte en volg dick&froukje

16 Maart 2012 | Spanje, Cazorla

Uitlaatgassen en cultuur snuiven
Al weer er tussenuit om de rheumatische botjes te verwarmen. MAD Madrid eerst. We boekten een verrassend goed(koop ook) Hotel vlak bij de Plaza Mayor, waar Filips met zijn centenbakklus al eeuwen op zijn ros zit. Een oude gezellige buurt met nog veel kleine winkeltjes ,barretjes en restaurantjes, die bij ons weggevaagd zijn omdat de Markt zijn werk zo goed doet. Een dag of 5 ondergronds de metro belopen en Musea leeggezogen. Veel was er veranderd sinds 1987. Zomaar 3 supermusea bijgekomen La Reina Sofia (vnl moderne kunst, die hier geweldig veel ruimte krijgt) , het Thyssen-Bornemisza (vnl van alles vanaf Middeleeuwen tot Modern) De Duitse Baron Thyssen-Krupps kreeg kennis aan Miss Spanje, de ex van Lex Barker= Tarzan, zij mocht mee verzamelen; onvoorstelbaar veel ) en het Caixa Forum, wisselende tentoonstellingen, het gebouw op zich is een architectonisch wondertje. Het spreekt voor zich, dat we na zo’n museum heel wat tapabars moesten bezoeken om weer enigszins in evenwicht te komen. Nog steeds worden de tapa’s automatisch naast je drankje geschoven, soms zoveel, dat je de eetlust vergaat. Bovendien begint de dag hier met een chocolate con churros : vette olieboldeegslierten en chocola waar je lepel rechtop in blijft staan. Het uiteten gaan is hier voor hollandsche begrippen belachelijk goedkoop, misschien is zo’n crisis toch wel een goed idee. Na een dag of 6 hadden we wel genoeg van de uitlaatgaswalm en hebben we een autootje gehuurd voor 9 euro per dag (soms rijdt tie nog ook !)
Achtervolgd !
Bladblazers ! Op het stille pleintje van het bergstadje Cazorla, 6.30 uur !!
Wereld, die waanzin. Geen blad aan die armetierige boompies. We hebben dit gigantische natuurpark (200.000 km 2) met de auto en te voet verkend. Het lopen gaat gelukkig beter, we kunnen nu zo’n 2 a 3 uur lopen zonder al te veel pijn. Het tot nu toe heerlijke klimaat werkt ook best mee, m.i.v. morgen gaat dat helaas veranderen, kouder en meer kans op regen. We zoeken nu wat meer het zuiden op, Alpajarras en daarna misschien de kust, hoewel ons de flatmassa’s tegenstaan. Gelukkig is het hier lekker groot en kunnen we snel weer het binnenland in voor weer een natuurwonder: Sierra de Grazalema.
We houden jullie op de hoogte,
Tot zo,
Dick en froukje

• 16 Maart 2012 - 22:03

Margrietha:

Nou dat klinkt weer heel goed,Spanje en zeker Andalusia is ook zo'n fijne plek om te zijn ! Geniet ervan met volle teugen...Knuffel voor allebei

• 16 Maart 2012 - 23:15

Henk&Jose:

Toevallig vandaag een verslag op de TV Nos over midden en westspanje. Het moet er gort droog zijn wat een drama is voor het vee en landbouw. De stuw meren staan minimaal met water,dus dat komt er nog bij in de crisis. NL is trouwens het duurste land in Europa om uit eten te gaan, blijkt uit onder-
    zoek. Dat hotel vlak bij de Plaza Mayor wil ik ik graag weten, Madrid staat op ons verlang lijstje. Maar eerst krijgen we de kinderkunstweek over de vloer dat is een pilot in Zeeland. Verder komt het buiten tennissen er aan en is het weer hier ook aan het verbeteren.
    Ik heb de scooter alweer bereden dat zegt genoeg. Nou prettige trip verder en tot kijk.
    Henk

• 19 Maart 2012 - 08:39

Luc En Kelly:

allez, ze zijn weer weg!
    fijn om te lezen, teken dat het beter gaat.
    Cazorla! mooi, mooi! Daar heb ik mijn eerste backpackherinnering aan...
    1995 alweer. Toen een lus van drie weken door Andalusia gemaakt met tent, rugzak en alles wat reed...
    Que le vaja bien!

• 19 Maart 2012 - 11:35

Mieke V. H.:

Jongens, stinkend jaloers!!!! Zodra ik zulke verhalen hoor, ben ik ook onderweg. Mooi hoor. Geniet ervan en kom met opgewarmde, soepele botten weer terug. Hoe lang moeten jullie het daar nog uit zien te houden?
    Lieve groeten van
    Mieke