Spanjespam 1 - Reisverslag uit Níjar, Spanje van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu Spanjespam 1 - Reisverslag uit Níjar, Spanje van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu

Spanjespam 1

Door: Dick&Froukje

Blijf op de hoogte en volg dick&froukje

20 Januari 2013 | Spanje, Níjar

SpanjeSpam.
Spanje alweer, we willen de vorst een tijdje ontlopen en zijn het vliegtuigje uitgekropen in Madrid, een skodaatje ingeklommen en hobbelen nu over de aanzienlijk verbeterde wegen. Eerst door de Extremadura, een gebied, dat we ons nog herinnerden van ‘s zomers zo’n 30 jaar geleden als dunbevolkt, de hitte zinderend boven de hoogvlakte, ’s nachts huilende wolven in de natuurgebieden. Nu aanzienlijk frisser, nog steeds weinig mensen en rondcirkelende gieren in de Monfrague. Aardige plaatsen, zoals Trujillo en Caceres, waar de standbeelden staan van de grote veroveraars zoals Pizarro en Cortes (die we tegenwoordig in Den Haag zouden berechten wegens volkerenmoord). Nog steeds hebben sommige inwoners Indiaanse trekken overgehouden van de aardige vrouwtjes, die deze mannen meetroonden. De kerken en kloosters zijn overladen en bekleed met het goud, dat ze meebrachten. Wat was er eigenlijk mis met die engel bengeltjes met appelwangen en poeder roze billetjes, die voor die tijd het altaar sierden? Natuurlijk doen we ook de overblijfselen aan van Romeinse steden zoals Merida en Italica, waar een zomers bezoek nou niet echt prettig is. De huidige gebouwen zijn meestal bovenop de oude gebouwd, soms hebben ze de nieuwe gebouwen op palen moeten zetten om de oude villa’s toegankelijk te houden.
Het weer sloeg ineens om en er werd sneeuw verwacht en dus trokken we naar de kust, waar het klimatiger is. Wat een afschuwelijk afgrijselijke massa plastic kweekkassen en toeristen beton is dat geworden !!! Vorig jaar in de buurt van Nerja viel het nog mee. Gelukkig hebben de schildpadden ervoor gezorgd, dat een klein strookje kust gespaard is gebleven, zo’n 10 bij 40 km is een maritiem- en natuurreservaat. El Cabo de Gata is een oud vulkanisch gebied met dezelfde sfeer als Lanzarote of stukken Marokko. Er wordt wanhopig geprobeerd de welvaartsvernietigingsmachine op afstand te houden. Moeilijk, want al die stoere oudere pensionado’s met campers willen graag met elkaar aan dat aardige eenzame baaitje staan. De dorpjes zijn hier in ieder geval nog van een begrijpelijke schaalgrootte. We blijven hier even als een soort rustpunt en karren dan weer via Murcia, Albacete terug naar Madrid. Op 2 februari hopen we weer te landen op Schiphol.
Tot zo,
Dick

• 20 Januari 2013 - 10:37

Anna En Wilma:

Nou lieve vrienden, op dit moiment is de gevoelstemperatuur _14graden en wij hebben winter!! Heerlijk
    Eindelijk wandelen in het bos zonder natte pootjes en door het sneeuwtapijtje is het ondanks de vele aut"'s die er soms staan een serene rust, daarvan mogen genieten is een zegen.
    Dus vieren wij het leven.
    Hollands winterweer.
    Heb het fijn en glimlach.....dat is een weldaad om te doen.

Warmte van hier

• 20 Januari 2013 - 10:38

Anna En Wilma:

er zitten wat tik foutjes in maar dat mag je dan zelf ff verbetern

• 20 Januari 2013 - 13:02

Henk&Jose:

We zijn op Nova Zembla geland, niet te filmen die overgang van La Palma naar hier. Treinverkeer ontregeld, om 17.00 uur heel druk met moeilijk te plaatsen koffers. Eindelijk in Dordt, op het atelier geslapen, volgende dag verjaardag Opa in Prinsenbeek met complete familie. In de avond naar huis, gelukkig net geen bevroren waterleiding. Vandaag sneeuwstorm, in Limburg de meeste problemen.
    Het blijft nog zeker een week flink vriezen dus met een beetje mazzel komen jullie na het ergste pas thuis. Ze hopen nog op een 11 stedentocht ik doe deze keer niet mee. Volgende keer proberen we het beter te plannen om dit te ontlopen, dan nemen we die plastic kassen met in plastic verpakte bananen er maar op de koop bij, alles beter dan dit. Wij vliegen 30 jan naar engeland voor een paar dagen bij de
    familie v Persie en komen 2 feb in de middag terug op Schiphol, je weet nooit of je daar bekende tegen komt.
    Groeten en tot ziens Henk & Jose.

• 20 Januari 2013 - 13:21

Margrietha:

Heerlijk die sneeuw, elke dag lekker wandelen in de knapperige koude!
    Met het mooie wit om je heen,ik geniet ervan dit doet me goed, mijn "re-integratie"was een flop, dus voorlopig nog even wandelen....
    Geniet nog even lekker van de rommelige kust met hier en daar een pareltje!
    Tot gauw,
    Dikke knuf!

• 21 Januari 2013 - 11:37

Tjerk:

love those plastics man , net zoals de euro 21.50 kostende indianen-cowboy dorpjes

• 21 Januari 2013 - 17:18

Elvira:

Nou en klaag..klaag..klaag en zeur..zeur..zeur en zucht..zucht..zucht. En verder niets te melden. Ik heb jullie bericht gelezen. In maart gaan wij. Groet!

• 22 Januari 2013 - 16:54

Mieke Van Herwaarden:

Hallo Goofydick,
    mooi dat jullie voor alle reizende vriendjes en vriendinnetjes uitzoeken waar het goed toeven is. Bij mij komen weer wonderschone beelden bovendrijven van Extremadura, waar het miegelde van de vogels (dat was in april). In mijn vorige leven...
    Het zal jullie duidelijk zijn dat het hier echt winter is geworden. Ik heb mijzelf een bontgevoerde jas kado gedaan, dus ik wil niet meer naar binnen. Heerlijk buiten. En prachtig!!
    Tot snel alweer.
    Liefs