chioschaos - Reisverslag uit Chíos, Griekenland van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu chioschaos - Reisverslag uit Chíos, Griekenland van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu

chioschaos

Blijf op de hoogte en volg dick&froukje

21 Oktober 2012 | Griekenland, Chíos

DRUIVEN OP DRIFT
We drijven weer. Fondantkleuren in de lucht. De zon komt net op. Afgelopen week zaten we op Lesbos, het eiland genoemd naar een held uit de Trojaanse oorlog en dus niet…..
Laatst op de tentoonstelling van de erotische krabbels van Rodin in Laren ( waar het overigens merkwaardig stil was ) vroeg een oudere vrouw, aardappel in de keel : “Zeg Jan-Peter, ik zie bij deze prenten overal iets staan over de saffische liefde, wat bedoelen ze daar eigenlijk mee?” JP met een vluchtige blik opzij: “Dat vertel ik je zostraks wel, lieve”.
We reizen vrijwel alleen; er zijn ( en waren de afgelopen maanden) weinig toeristen. Van de crisis zelf merken we weinig, de terrassen zijn nog steeds overvol met tavla spelende jongeren.
Op veel plaatsen hangen portretten van Merkel als persona non grata of bestempeld met hakenkruis of een pikant snorretje. Een demonstratie in het hoofdstadje Mytilini omvatte zo’n 40 schreeuwende mensen.
Veel opschriften en menu’s van restaurants zijn in het Turks, vooral in de week-ends komen er veel Turkse toeristen met speciale veerboten. Zoals een Griekse hoteleigenaresse zei: “Ik weet niet wat die Grieken hebben tegen Turken, het zijn bijzonder vriendelijke en beleefde mensen”. Zo! Als ze nu ook even hun territoriale geschillen oplossen, dan kan Griekenland dat grote leger eens terugbrengen en kunnen ze onze banken fijn terugbetalen.
Voor ons is er weinig veranderd; nog steeds worden we gastvrij ontvangen met een kafedaki met een koutelaki glyko ( een overvloed aan zoete ingemaakte vruchten en zelfgebakken koekjes).
Het weer is fantastisch, we zwemmen veel en karren wat door het dorre landschap. Inmiddels zitten we op Chios, we hebben voor een week een huisje gehuurd met 14 katten en 1 hond, dicht bij het strand. Deze zomer is 1/3 van Chios verbrand, kaal en naargeestig dus, een catastrofe voor de mensen die van de mastiek- en olijventeelt moeten bestaan.
We hebben nog plannen voor Samos, Kalymnos, Tilos, Karpathos om te eindigen op Kreta. Op 29 november reizen we weer naar Apeldoorn om een maandje Sint, Kerst en winter te vieren. Tot zo, Dick en Froukje

• 21 Oktober 2012 - 16:12

Anna En Wilma:

Geniet van het zwemmen het water.... de mensen....maar vooral "VIERHETLEVEN" !!

• 21 Oktober 2012 - 20:39

Tjerk:

fijn dat jullie zulk mooi weer hebben, geniet ervan.krijg helemaal zin om mee te reizen. tjerk

• 22 Oktober 2012 - 10:34

George:

Lieve vrienden, wat is het fijn om te lezen dat jullie zo heerlijk genieten, daar genieten wij ook van.

• 23 Oktober 2012 - 14:03

Elvira:

Klinkt goed! Ondertussen zijn wij tijdelijk (?) in rustiger vaarwater gekomen. De verhuizing is achter de rug en de dozen negeren we stug door nu in het huis in Utreg te kamperen en te klussen. Dat is per 20 november weer verhuurd. Vanaf dan hebben we eindelijk nog maar 1 huis om ons op te richten! Groet, ook van Han.