Fertiliteitsfactor - Reisverslag uit Ambiévillers, Frankrijk van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu Fertiliteitsfactor - Reisverslag uit Ambiévillers, Frankrijk van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu

Door: dick-froukje

Blijf op de hoogte en volg dick&froukje

09 Augustus 2010 | Frankrijk, Ambiévillers

481-482, beaucoup de mouches, klinkt beter dan.... het stikt hier van de vliegen (dazen). Aangezien we bij biologie toch niet zo heel goed opgelet hebben en niet direct een verschil zien tussen beide soorten, is er flink gemept deze vakantie. Een maand lang een huisje op dezelfde plek! Meewarig werd het hoofd geschud en inderdaad: dat was oorbijten. Ambievillers, net op de grens tussen Vogezen? Haute Saône, straatdorp, helaas aan een vrij drukke weg, met ook druk bouwende buren (Fransen, dat wel) Deze streek is flink ontdekt door nederlanders, 1 op de 5 auto's toch wel landgenoot.De temperatuur was drukkend, enkele dagen zelfs 42graden. Van de 50 van het internet geplukte wandelingn hebben we er maar 1 1/2 gelopen, hoog vochtig puf-zweetgehalte en wezenloos veel dazen.
Gelukkig hadden we fietsen meegenomen, dat bleek een goeie gooi, fantastisch fietsen over vrijwel autoloze C-weggetjes door een redelijk heuvelachtig landschap, soms onderbroken met heerlijk overvloedige lunches in grappige dorpjes. Leuke plaatsen ook, zoals Epinal met aardige musea en Champlitte met een tot museum omgebouwd kasteel. Het meest slordige musum ooit, gezien in Jonvelle, waar alles in grote loodsen opgestapeld staat te verstoffen, een nachtmerrie van de conservator. Overigens nog een mooie opgraving van Romeins bad met wat mozaïeken uit de 2e eeuw.
Veel dorpjes, stadjes hebben nog de oude hobbelkeien/geraniumbakkensfeer behouden met zelfs nog een heusche bakker, slager en winkels van Sinkels. Een paar keer hebben we kunnen genieten van het meegroeizwembad van onze vrienden die een paar dorpjes verder wonen, meestal gevolgd door een overdadige maaltijd op hun riante terras....
Inderdaad: afvallen dan maar.
Nu al weer een week thuis om ons geestelijk voor te bereiden op ons pusjoen.
Ambievillers zal het komende jaar een verhoogde vlieg/daasdichheid hebben, immers: hoe meer vliegen vermoord worden, des te meer ze voor nageslacht zullen zorgen!

• 10 Augustus 2010 - 16:34

Krullebol:

Fietsen..dat is een oplossing! Gisteren ben ik met groep (20 man) en bagage door chauffeur gedumpt in Guapiles, CR. Hij werd niet betaald door de opdrachtgever, dus reed niet meer verder. Hadden wij maar een fietsje gehad ;-) Uiteindelijk na veel bellen door andere bus afgeleverd in Cahuita. Mooie anekdote voor waarbenje.nu! Ciao

• 11 Augustus 2010 - 16:31

Willem:

Toen ik de titel van jullie stukje zag, dacht ik heel even:"ze zullen toch niet alsnog het kunstje met onverwcht resultaat geflikt hebben?"
    Gelukkig, het gaat om de vruchtbaarheid van vliegen. Lekker warm in Frankrijk. Mar wat is er mis met Denemarken. Lekkerder weer, beter bier, en minder vliegen. En veeeeeeeeeeeeeeeeeel mooiere vrouwen.

Warme groet, van Willem, tot Aug 25 in NL. Doeii.

• 11 Augustus 2010 - 18:55

Miriam:

Voor het eerst jullie oude 'stomping grounds' Rotterdam bezocht. Genoten van B&vB kunstmuseum, rijsttafel en stadswandeling en ...haventjes en bootjes! Zijn tot 25 aug. in Nederland (bel!)en al vast van harte gefeliciteerd met je verjaardag Dick!