DE BOOG VAN ODYSSEUS KAN NIET ALTIJD GESPANNEN.... - Reisverslag uit Lefkáda, Griekenland van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu DE BOOG VAN ODYSSEUS KAN NIET ALTIJD GESPANNEN.... - Reisverslag uit Lefkáda, Griekenland van dick&froukje krosgoverde - WaarBenJij.nu

DE BOOG VAN ODYSSEUS KAN NIET ALTIJD GESPANNEN....

Door: dick&froukje

Blijf op de hoogte en volg dick&froukje

12 November 2013 | Griekenland, Lefkáda

Al 3 dagen ruzie op de Olympos, Zeus zal wel weer eens buiten zijn broekje zijn gegaan. Donder en bliksem,uit Hephaistos smidse, Neptunus zweepte de golven op en Eolus stormde wind- en regenvlagen.
Gelukkig hadden we daarvoor zo'n 4 weken strakblauwe luchten achter de rug, zodat we baai na baai aan een snorkelonderzoek moesten onderwerpen.
De toeristen zijn inmiddels naar huis, feestvreethupsakeetenten achterlatend als spooksteden rond High Noon. De stranden zijn kilometers lang leeg op de vele uitgedrukte peuken en verkreukelde blikjes na. Voor ons is het wel zoeken naar een verblijfplaats. Ook zijn er weinig restaurants en winkels open. Verbindingen??
Wanhopig heft het balieleukie haar armen ten hemel. Misschien gaat er morgen een boot, maar hoe laat?? We steken ook aardig wat tijd in het reizen en info inwinnen.
Meestal maken we zelf eten klaar, de restaurants die open zijn, hebben een beperkte kaart, krijgen daardoor weinig klandizie, etc.
De mensen op deze Ionische eilanden vormen een vreemde mix. Er zijn veel rijke terugkeerders uit de USA, Australië en Zuid-Afrika(na de zware aardbeving in 1953 hier vertrokken). Ze hebben veel gewoontes uit die landen meegenomen. De “griekse mentaliteit” zoals we die ervaren hebben op de Cycladen en de Dodekanesos hebben we nog niet veel ondervonden.
Ithaca, waarvan Odysseus zelf al zei dat het alleen geschikt was voor geiten, steil, rotsig en onherbergzaam, blijkt nu een duur rotsje met veel toeristisch getingeltangel, Odysseus paleis heel misschien als wat ruïnes in het noorden, die toen adobe-achtig gebouwd waren. Het is te begrijpen dat Odysseus er zo lang over deed om weer thuis te komen! Hoewel de overmacht ook zeer groot was:verleidelijke tovenaressen en betoverende nymphen.
Gelukkig zijn de goden tot een overeenkomst gekomen: de wolken lossen op en de zon schijnt weer volop. De trossen los....we gaan naar Zante (Zakynthos).

• 14 November 2013 - 10:20

Mieke Van Herwaarden:

Hallo hoppers,
    Zo, dus ook jullie hebben de boel niet droog gehouden...
    Jaap en ik waren de afgelopen week in Z-Limburg voor een wandel 5-daagse. Daar hadden de goden hun pampertjes helemáál vergeten om te doen en de g(G)ulp stond wel heel wijd open.
    Maar, we hebben (met regenjas, regenbroek en ook nog een cape erover) heerlijk lopen blubberen daar. OP een gegeven moment maakt het niet meer uit of je nat bent of natter.
    De knop ging om en we hebben genoten. In het hotel brandde de kachel, droge kleren aan en aanschuiven aan tafel. De volgende dag was alles min of meer droog en dan gingen we weer.
    Limburg is zooo mooi!!
    Lieve schatten, geniet er nog een poosje van. We zien elkaar weer!

Tot dan. Mieke

• 15 November 2013 - 23:25

Elvira:

In Lent is een klein feestje gevierd. Vanochtend getekend bij de notaris - het huis van mijn moeder is verkocht. En de estafette naar Nieuw-Zeeland is begonnen - schoonvader en zwager zijn op het vliegtuig gezet, over een dikke week volgt Han. Wij zien elkaar nog wel voor de kerst, wanneer ik als laatste een sprintje richting NZ neem. Groet & geniet!